Novadan | Case story Scania

Case story Scania
Download pdf

Leverandørskifte resulterede i 34% flere vask

hos Scania i Kolding!

 

Flere vask i 2012!

Trods det at transportbranchen fortsat er hårdt ramt af krisen, som startede i 2008, er der stor positivitet at spore i Scanias Kolding-afdeling, hvor Freddy Houen er afdelingschef for 13 mand på værkstedet og i vaskehallen.
 
Freddy Houen har nemlig registreret en fremgang i antallet af vask i vaskehallen i 2012. Det er lykkedes Kim Schmidt i vaskehallen af køre ca. 34% flere vask igennem i 2012, end det har været muligt de seneste år. Og det kan mærkes på omsætningen!

Ny leverandør

Det hele startede med, at Scania i Kolding i starten af 2012 blev enige med Novadan om at afprøve et nyt affedtningsvaskemiddel til lastbiler/tankbiler. Novadan havde netop færdigudviklet et mere effektivt produkt, som havde været efterspurgt af markedet gennem noget tid. Et produkt, som kan klare de svære vintervask af bilerne, men også kan bruges resten af året. Scania i Kolding testede produkterne: Notra Alka 80 og Notra Alka Booster på nogle ”prøvebiler”, og resultatet var positivt. Så positivt at Scania i Kolding udskiftede deres daværende leverandør og nu købte alle vaskemidler fra Novadan.
Det skulle vise sig at være en god beslutning. 

Dobbelt så effektivt

Kim Schmidt, som er ansvarlig for vaskehallen, har godt styr på tingene, og pga. af sit store engagement går han også til opgaverne med stor omhu. Han holder styr på, hvor mange vask han gennemfører om dagen/måneden/året, og han sætter en stolthed i, at resultatet er i top. 
Med skiftet til Novadan som leverandør fulgte Kim Schmidt nøje de anbefalede doserings- og blandingsforhold. Og så gik han ellers i gang. Kim fandt ud af, at hvor han tidligere kunne vaske en lastbil på 45 min, kunne han nu klare det på 25 min. Altså næsten dobbelt så hurtigt! Det skyldes, at hvor han tidligere måtte bruge mere manpower, kunne han nu sæbe bilerne ind, lade dem stå lidt, og så kunne maskinen ellers for det meste klare arbejdet selv. Kim fortæller: ”Ikke nok med at det går hurtigere. Det er, som om børsten glider nemmere, og det er en stor fordel”. Kim fortsætter: ”Og om sommeren behøver jeg heller ikke længere bruge Insektfjerner. Det klarer produktet fint selv.”

Stor loyalitet

Leverandørskiftet betød dels, at der nu var større kapacitet i vaskehallen, dels at Kim ikke blev belastet fysisk på samme måde som før. Det betød også, at omsætningen steg med tilsvarende stor fart. Med en dygtig sælgerstab, som har formået at skaffe flere kunder til den øgede kapacitet, kom der nu fuld fart på vaskehallen. 
Freddy Houen udtaler: ”Med Novadans produkter, er det lykkedes os at få mange flere vask igennem. Og det sammenholdt med, at vi vægter kundeservice højere end mange andre steder og ofte giver den en ekstra skalle, har det betydet, at vi har skabt stor loyalitet hos kunderne. De kommer tilbage, og det betyder meget”.

Ingen klager

Og det er ikke kun effektiviteten, der glæder Freddy Houen, som fortsætter: ”Tidligere oplevede vi desværre af og til, at bilerne blev kasseret, når dyrlægerne kontrollerede. I år har vi slet ingen klager haft overhovedet.”  Scania i Kolding benytter især Foam 136 til indvendig vask af køletrailere, og Freddy tillægger Novadans produkter æren for, at bilerne ikke længere bliver kasseret. ”Også dét øger kundernes loyalitet og tilfredshed”, bemærker han. 
Kim Schmidt tilføjer med et smil på læben, at der dog en dag var en, som ringede efter en udvendig vask. I telefonen lød det fra chaufføren: ”Hvordan er det dog min bil ser ud?” og tilføjede: ”….den har jo aldrig været så ren!”

 

Stor kundeservice

Scania i Kolding er en velfungerede afdeling, hvor medarbejderne gerne hjælper hinanden. Der er ingen, der ser sig for gode til at hjælpe andre. Er der for eksempel behov for en ekstra mand i vaskehallen en dag, sker det ofte, at en af kollegaerne fra værkstedet hjælper til. Man sætter sig ind i kundernes situation, og man forsøger at tilbyde kunderne den service, de efterspørger. Bl.a. er der hos Scania i Kolding mulighed for ”selvvask” uden for arbejdstid, hvilke mange kunder benytter sig af.
Freddy Houen understreger, at ligesom de selv yder en stor service for deres kunder, sætter de pris på, at Novadans service og rådgivning er i top. Bl.a. ser han positivt på, at han kan nøjes med at købe én palletank af gangen fra Novadan, hvorimod han skulle købe min. to af gangen fra deres tidligere leverandør. 
Novadans produkt var godt nok en anelse dyrere end konkurrentens, men til gengæld bruger han ikke samme mængde trods mange flere vask og med alle de øvrige fordele oveni, så er han tilfreds med, at de tog beslutningen om at skifte til Novadan tidligere på året. ”Vi har intet at klage over”, siger han.